Blogger Template by Blogcrowds

aku pernah bela....

aku pernah bela...

*kaktus...

mak belikan untuk aku dekat pasar Siam...RM5 untuk satu pasu kecik,mak aku borong 3 biji pasu...masa tu aku form 1 (kalau tak silap)...aku ambil satu,kaktus yang berwarna hijau batangnya dan merah warna kepalanya....

lebih kurang 3 minggu,kaktus tu jadi warna kuning,kena penyakit...dah lain macam saja aku tengok...aku tanya dekat mak...mak kata sebab aku terlebih letak air...

akhirnya kaktus itu mati....aku sedih,aku kembali menjadi anak bongsu yang cengeng...


*ikan emas

masa darjah 6...ada program bela ikan di sekolah..program ala-ala,1 murid 1 ikan....malangnya ikan aku mati sebelum sempat masuk dalam kolam yang terletak dekat belakang sekolah....ikan emas tu mati ketika aku berada di rumah,saat sedang bersiap-siap nak ke sekolah..aku dan mak dah cuba sedaya upaya untuk selamatkan ikan tu,tapi mati juga akhirnya...ajalnya terlalu awal...
kesian,ikan emas tu tak sempat beramah mesra dengan ikan-ikan lain yang terlibat dalam program membela ikan di sekolah rendah aku....buat pertama kali nya,aku menangis bagai nak rak...hanya demi seekor ikan emas yang hanya sempat aku bela untuk beberapa jam...

mak aku kata.."takpe..nanti lepas abah balik kerja,kita pergi beli yang lain"..

lepas itu,abah belikan seekor ikan....kali ni bukan ikan emas,kata abah ikan kali ni lebih tahan lasak...aku pun tak tahu ikan jenis apa.. sempat aku masukkan dalam kolam dekat sekolah...malang memang tak berbau,seminggu lepas itu,ikan aku kena curi....

dan semenjak itu,aku mula memahami istilah "nyawa-nyawa ikan"....


*kucing

kucing ni aku tak cari....mereka datang sendiri....tiba-tiba,ada depan pintu rumah...aku memang takut kucing....mak aku tak berapa suka kucing sebab berak dia sangatlah busuk tahap gaban...tapi bila tengok kucing ni,aku rasa macam nak pegang dan picit-picit...sebab mereka hanyalah 3 ekor anak-anak kucing yang kelaparan dan tidak berdosa....kecomelan mereka mengatasi rasa takut aku..

aku mula berani bermain dengan kucing,satu perubahan yang positif untuk seorang budak yang takutkan kucing....sebab itulah,mak aku izinkan mereka menginap dihadapan rumah untuk sementara waktu...balik sekolah aku kerap juga bagi kucing-kucing ni minum dan makan ikan yang mak aku sediakan,kadang-kadang roti GARDENIA pun kucing-kucing ni layan...

tapi,kucing-kucing ini memang tak patut...mereka berak,tapi bukan di rumah ku....di rumah jiran sebelah...... yeah,jiran aku dengan muka bengang yang dicover telah datang membuat laporan dekat mak & abah...

sejurus selepas itu,mak & abah kata ..."kita tak boleh bela kucing ni....buang jauh-jauh la.."

petang itu juga,abah ambil 3 ekor kucing tu dan letak dekat tong sampah kawasan perumahan.....

tiba-tiba....subuh keesokkan paginya....ada bunyi "meow...meow...meow..."
kucing itu datang balik....aku suka,tapi mak dan abah tak suka....

mak & abah kata...."buang jauh sikit la...dekat pasar..."

kali ni aku rasa sayu....kucing-kucing ini pergi tak kembali lagi....entah apa agaknya khabar mereka..?

*rambut

pertama kali aku berambut panjang ketika berusia 16 tahun,tingkatan 4....entah kenapa..tiba-tiba terasa nak berambut panjang....sebelum ni pantang panjang sikit dah mula cari amoi Kathy...

Amoi ini,seorang mualaf,berkahwin dengan suami orang (dengar kata dia isteri ke 2)...penggunting rambut pilihan tetap keluarga ku...dia juga seorang penyebar gosip yang terkemuka di kawasan perumahan ku,tanya saja pasal sesiapa...confirm dia tahu,dia memang bukan sekadar penggunting rambut biasa...skilnya bukan saja di tangan tapi juga pada mulutnya....maaf,nama Islam dia,aku tak tahu....dia juga memang sangat dikenali kerana kerap menaikkan harga...walaupun ramai yang complain,tapi dasar Cina....dia buat tak peduli saja...

ayat favourite amoi ni "business is business mehhhhhhh......"

tapi mungkin berbaloi juga,kerana berada di dalam kedai nya...umpama anda menonton cerita MELODI atau membaca 5 naskhah URTV,terbitan yang meliputi cerita kontroversi kawasan perumahan aku...bak kata omputih.."it's worth it..."

rambut panjang tak bertahan lama...akibat kelumumur dan rambut yang bercabang...mak aku suruh potong..aku akur,sebab memang malas nak jaga...

kini,dah 2 tahun aku tak potong rambut....panjang boleh lah tahan,tapi tidak lah sepanjang rambut Sharifah Amani dalam cerita Emil Emilda (bukan Amani sekarang,kerana kita sedia maklum dia sudah pun botak buat masa ini)....

dan haruskah aku memotong rambut ku?????setelah hampir 2 tahun tidak bertemu dengan mata tajam sang gunting????aku masih memikirkannya....kerana ketika ini aku dilanda masalah keguguran rambut yang agak teruk..

24 comments:

  1. me3n said...

    hehe. pe kata ko wat rambut cam si botak tuh. ;p.

    July 19, 2007 at 5:06 PM  

  2. Anonymous said...

    banyak jugak belaan cik zati ni ek? hu hu.... saya tak penah bela ikan. penah bela berudu jek... tu pon tak lama.... sbb selang beberapa minit simpan berudu tu dalam cawan, pastu saya amik dan picit, ha ha..... :)

    July 19, 2007 at 6:10 PM  

  3. Mak Su said...

    tak payahlah bela rambut lagi...botak pun okey, cuma kena bela kepala aje, jgn ada calar balar, nanti tak cantik plaks

    July 19, 2007 at 11:34 PM  

  4. Acaii Jawe said...

    waa, kalau dah sampai gugur teruk tu better potong je wak..manelah tau jadi teruk lagi ke:) emm, sy sedang bela lembu, kambing, ayam kampung, ikan dll ,hehee..hobii..

    July 19, 2007 at 11:50 PM  

  5. blackpurple @ jowopinter said...

    Aku teringin nak bela anak rimau. termakbul juga. Itu yang kat blog aku tu...

    Rambut kepala tak apa bela, jangan rambut di celah ketiak.

    July 19, 2007 at 11:51 PM  

  6. zino said...

    kucing tu ada kaitan dengan yg merenung ke? hehe

    July 20, 2007 at 12:24 AM  

  7. aku said...

    ad3ck--hehe...xleh arr...nnt makaku marah..

    musnazdotnet--haha...penganiayaan terhadap binatang..sadis sungguh..

    maksu--oklah maksu...sy akan membela kepala ini..yeah...

    faisal--ramai yg sruh potong rmbut nih nmpknyr..xpe2..akan difikirkan,anyway slmt membela untuk cik faisal...msti kaya ni...tauke la katakan.. :P

    blackpurple--baik bela anak org..kalo anak rimau,dah besar nnt die makn kite blk..haha...
    rambut di celah ketiak harus sentiasa ditrim...hehe

    zino--mungkin itulah kucing yg sy cari selama ini....haha...macam jejak kasih versi kucing plak..tp kucing sy yg dulu x makn sup telur brg puyuh kot...ahaks.. :P

    July 20, 2007 at 1:59 AM  

  8. Kemat said...

    dulu..penah..masa nak ngorat sorang awek tu..aku hadiahkan bunga..bunga kaktus..hahaha..taktik tak menjadi..pompuan suka bunga..tapi bukan bunga kaktus rupanya

    July 20, 2007 at 3:32 AM  

  9. aku said...

    kemat--aku lagi suke bunga kaktus..ada seni tersendiri..haha..ko kena tgk awek gak la kemat..kdg2 ade awek suke bunga plastik jek.. :P

    July 20, 2007 at 4:29 AM  

  10. Anonymous said...

    Banyak nya belaan cik zati.saya pernah bela ikan laga ngan ayam serama je.hehehe

    July 20, 2007 at 5:57 AM  

  11. aku said...

    sfx--apa yg sy bela,sume mati..tak pun hilang..hehe..
    ikan laga??pernah jugak terfikir nk bela..tapi takut mati lagi..teruskan membela ye sfx..

    July 20, 2007 at 7:00 AM  

  12. Unknown said...

    RAMBUT KUCING termasuk dalam akuarium yang ada IKAN EMAS dan KAKTUS yang hampir mati.

    hehehe..

    July 20, 2007 at 5:21 PM  

  13. ILA said...

    ELO AKU!!(perhh..mcm panggil diri sndiri sajor)

    kal nak wat hobi "bela m'bela" nie..kna kuat smangat & ikhlas.Takut asyik x mnjadi nanti:D

    sila potong rambut sbelum anda mjadi "pembela" kelumumur puler:p
    syampu2 yg kat pasaran hanya mnipu sajorrrr~~~
    smakin byak rambut gugur adeler:(

    July 20, 2007 at 7:11 PM  

  14. kakLuna said...

    akak bela anak je..hehe

    2 tahun simpan rambut?panjang tuh...apakata potong layered pastu cuci dan blow

    smua skali RM20 saja :)

    July 20, 2007 at 9:53 PM  

  15. Farahz said...

    kak luna siap kasi pricing. x bole tahan.

    kalau sanggup membela rambut panjang tu no hal.

    ;)

    July 20, 2007 at 11:44 PM  

  16. aku said...

    azzam bellamy--ikan emas yg termakan kaktus dan akhirnya mati di samping kucing yg keguguran rambut...

    hahaha

    ila--ELO ILA...aah,kena kuat semangat nk membela nih..masalah kelemumur dah xde,tp masalah gugur plak skrg nih...hehe..

    kak luna--cewah...kakluna leh wat kan ke??bg free dh la.. :P

    farahz--sanggup bela tp x sanggup jage... :P

    July 21, 2007 at 1:31 AM  

  17. TedungS said...

    pasni bela orang plak kot

    ..(anak le tu heheh)

    July 21, 2007 at 4:50 AM  

  18. aku said...

    tedungs--itu coming soon..insyallah..haha :P

    July 21, 2007 at 5:02 AM  

  19. kakLuna said...

    nak tolong buat kan free tu boley...tp cam x berbaloi je hang nak dtg umah kakluna...jauh weh..baik gi kedai amoi kathy..hehe

    July 21, 2007 at 5:45 PM  

  20. Unknown said...

    penah bela gak smer neh. tp tak kekal lama haha

    July 21, 2007 at 9:57 PM  

  21. aku said...

    kakluna--xpela..kire sy dtg ziarah skali..cuti2 malaysia..hehe :P

    lindosh--same lah nasib kite lindosh.. :)

    July 22, 2007 at 2:09 AM  

  22. FΛRΛH said...

    bile ko cite psl kucing..zati,
    teigt aku..masa kite sume mkn kat "senget" mlm tu lps test..
    smpi terjatuh kerusi aku..
    ha!ha! lawak giler..

    July 26, 2007 at 7:08 PM  

  23. aku said...

    haha..aku ingat gak...giler ar ko..
    mmg brutal + sadis..

    July 29, 2007 at 10:13 AM  

  24. Idham said...

    aku yakin walau diletakkan di hujung dunia, dia akan cari jalan pulang...
    Cat Lover = http://cat-world.50webs.com

    October 2, 2007 at 9:10 AM  

Post a Comment