Blogger Template by Blogcrowds

hidup yang stereotaip..

sambil dia menjamah nasi ayam dan fries....die bertanya pada aku...

"aku pelik la tengok kau ni???"tanya kawan aku yang aku namakan Miss X (bukan nama sebenar)..

"pehal plak??tetibe je???"...aku balas dengan muka blur-blur,sambil mata menonton buletin utama dekat tV3...

"aku nak tengok ko couple la..at least,aku nak tau gak ngan sapa...."dia dah mula dah topik couple-couple ni...

"malas la,...malas nk ada komitmen...leceh...."macam tu lah kot aku jawab tadi...

dan "bla....bla....bla....."

dan bermulalah.....

kisah-kisah penceritaan mengenai masa depan...
tadi aku ngan kawan aku sempat jugak la budget timing untuk kerja & kawin & etc....

22 tahun-grad,keluar U,cari keje (harap-harap murah rezeki,takla jobless)
25 tahun- kahwin (kalau dah sampai jodoh...yeah)
30 tahun-anak 2 orang kot(masa tu silap-silap alignment badan pun dah lari sikit..haha,kalau kaya boleh pergi slim world,kalau tak makan kaplet susuk perut je la...)
55 tahun-tunggu masa pencen(dah beruban kot masa tu,cover lah dengan inai mekah)
60 tahun-selalu lepak hospital(buat medical check up...tahap kesihatan dah kurenggg,mulalah gejala- gejala "..........pause")
70 tahun-kalau hidup lagi,bole tengok anak cucu....alhamdullilah (kalau pendek umur,dah ada dalam tanah,rehat selama-lamanya..tunggu amalan kat dunia dihitung kira)


hidup ni kadang-kadang stereotaip juga....
semua mak bapak nak expect anak diorang keluar U,keje pangkat....kete best...umah besar...
tapi....life kadang-kadang tak smooth macam yang kita sangka....sapa tahu,entah-entah...tak sampai umur 30 tahun pun...kita dah berhenti bernafas......ajal sampai sebelum sempat buat apa yang kita plan....

manusia cuma boleh rancang,tapi kuasa Tuhan lebih daripada segala-galanya...
jadi,hargailah kehidupan yang best ini.....cool & chillkan diri anda (chill fav word roomate br aku..haha)....nikmati hidup dengan sepuas-puasnya,tanpa mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang hamba Allah...

kepada Miss X & teman-temanku yang lain,terima kasih sebab concerned pasal diriku yang masih single..heheh...rilex kawan-kawan ku....jodoh ketentuan Tuhan....nanti aku kawin,aku hantar kad ....lepak ok... (",)

13 comments:

  1. zino said...

    walau apa pun perancangan itu perlu.. apa yang bakal terjadi terserah kepadaNya..

    July 16, 2007 at 2:32 PM  

  2. Mak Su said...

    tak aper ler, org nak tanya biarkan ler & terpulang kepada kita nk jwb mcmana, samada jwpan kita style "keep your mouth shut" ataupun jwpn kita style "sila, sila, tanya ler lagi"... terpulang kepada kita & mood kita. kalau dah geram sgt, tulis kat sini... kuahkan perasaan... tak per, tak per...

    July 16, 2007 at 5:56 PM  

  3. adliazaddin said...

    i pun single gak :D hehehe

    July 16, 2007 at 6:59 PM  

  4. achik said...

    ada org buat perancangan utk 5thn akan datang etc.. saya plak lebih suka live day by day.. kalu benda x ikut apa yg dirancangkan xde la rasa ralat sgt.. huhu ;p

    July 16, 2007 at 7:32 PM  

  5. Anonymous said...

    a ah.. semua org nk hidup yg smooth mcm tu.. tp x semua org akan dapat.. sure ada naik turun.. mcm aku sekarang, tgh turun ni.. bila nak naik balik pn x tau.. yg naik pun berat badan je.. ehehe...
    (apa la aku merepek ni..)

    July 16, 2007 at 8:02 PM  

  6. Anonymous said...

    hidup memang lah stereotaip - mengabdikan diri kepada Allah.... kita hidup untuk 'kehidupan' di alam sana....

    btw... cool lah gaya bahasamu! yeah!

    July 16, 2007 at 8:14 PM  

  7. 13may said...

    oh hi! 13may kim salam ;)

    July 16, 2007 at 9:30 PM  

  8. Titicaca said...

    tak salah merancang dan berusaha untuk masa depan tapi kena terima qada' dan qadar yg ditentukan Allah.

    July 16, 2007 at 10:07 PM  

  9. aku said...

    zino--ye betul tuh.. :P

    mak su--haha...xpe2...sy x marah pun org tnyr..bile tnyr,maknenyer concerned..bile org tanyr kite jwb jek ngan muke selamba cun..

    lesbian penguin--i tak tnyr u pun..hehe..lgpun u kan lesbian???hahahha

    achik--betul2..sy pun suke go with the flow jek..life lebih simple...kurang tekanan..

    esampah--berat aku tak naik2 pun..bilelah nak naik nih????

    musnazdotnet--cool ek??malunyer sy..huhu... (cool a.k.a bahasa rojak...)

    13may--hi & salam le jugak..(bahye ni ade radiation kat sini)

    titicaca--sy sokong 100%...mekasih2.. :P

    July 17, 2007 at 4:12 AM  

  10. kakLuna said...

    ironisnya, makin tinggi expectation ibu bapa, makin la kontra nya anak nya itu akan jadi..

    ini utk mengingatkan bahawa Allah lah yang berhak menetukan takdir manusia. bukan ibu bapa.

    ceh..aku ni cam tak pueh hati jek...

    July 18, 2007 at 7:11 AM  

  11. aku said...

    kak luna--lucky enough la my parents x kisah...diorg mmg cool...:P

    July 19, 2007 at 3:50 AM  

  12. FΛRΛH said...

    sama ar kite..
    x sampai seru lg..
    calon byk cume nak pilih je..
    ha!ha! kidding

    July 20, 2007 at 4:33 AM  

  13. aku said...

    farahshar--yeah..ko memahami diriku..cool beb jd single nih.. :p

    July 20, 2007 at 4:34 AM  

Post a Comment